Mina ord och mina tankar...

Alla inlägg under november 2009

Av Sandra - 25 november 2009 17:59

Hej gott folk.


I går var det ett år sedan vi tog bort vår lilla ögonsten Molick! Så dagens blogg går mestadels i hennes tecken.. Tänk vad man saknar den lilla filuren och hennes egensinniga sätt att var.. Ja hon var minsann som ingen annan, det var en dam som visste vad hon ville, även om hon lydde sin matte och husse.. Även om vi har Maddox här hos oss och är överlyckliga för det så saknar man den lilla hönan som alltid ville komma och mysa i famnen. Hon skulle alltid vara där man själv var. Låg hon och sov i soffan och jag var i köket så gruffade, gruffade och skällde till tills man kom och tog ner henne, detta givetvis eftersom att hon inte vågade hoppa ner.. Fiskbullar, leverpastej och stuvad spenat var hennes största passion, och kunde äta hur mycket som helst kändes det som ;).. Under hennes sista år hittade hon även en annan favorit, köttben, som hon gärna knagde lite på.. Ju större desto bättre, hade Maddox fått ett i storlek till honom och hon ett i storlek till sig så var hon genast framme och skulle ha hans ben i stället, han var lika glad för det, och tog då istället hennes lilla.. Hon var misnann en liten prinsessa.. Här kommer ett par bilder..

      

Molick åhus

Molick älskade att vara vid havet, så där var vi ofta. Inte för att hon badade men för att fröken älskade att springa i sanden och ligga och sola..


Molick röd matta

Att posera var ännu en sak som hon gärna ställde upp på. Det syntes så väl att hon trivdes som fisken i vattnet..


Molick

Det är inte utan att man blir sugen på att skaffa en liten igen..


Nu i från min lilla prinsessa till något helt annat..


Helgen som gick var vi på Lars Winnerbäck konsert och jag kan bara ge den högsta poäng, den var riktigt grym! Vi stod nästan längst fram och hängde med i varje låt som sprudlade ut genom högtalarna, en underbar känsla! Det är roligt med Winnerbäck för han drar en otroligt bred publik, det var folk i alla åldrar.. Som sagt en helt underbar konsert, så är han i era krokar och spelar så  kan jag gladeligt rekommendera er att gå på konserten..


Nu förresten kära vänner är det mindre än en månad kvar till julafton och för min del innebär det oxå ledighet och det ska bli riktigt skönt!!


Ha det fint!

Kramar


Av Sandra - 11 november 2009 19:26

Hejsan hej!


Har precis kommit hem från en dator utbildning som vi haft med jobbet och i dag diskuterade vi källkritik, riktigt intressant för vad kan man egentligen hitta på nätet om man inte själv är lite källkritisk?! Det finns massor med bra information på nätet men samtidigt så finns det mycket som inte är sant och mindre bra saker.. Därför anser jag att man borde använda lite sunt förnuft och kolla källorna till sidorna.. Sedan kom vi in på ett sidospår och började prata om bloggande och facebook och eftersom att vi är i olika åldrar så har vi väldigt olika tankar om detta att dela med sig till sina vänner offentligt på en sida här inne på internet. Jag ser inga som helst konstigheter med det, tycker att det är ett enkelt sätt att hålla kontakten med sina vänner och andra vänner man skaffar sig genom olika intressen. Medans någon absolut inte kunde förstå hur man kunde skriva om saker man gjort och sånt på en blogg. Det var som jag sa att i bloggen väljer man helt och hållet själv om vad man ska skriva och vad man vill nämna. Jag tycker inte att man ska vara som en öppen bok, medans säkert någon annan inte har några som helst problem med det.. Ja alla är vi olika och det är ju tur det, vi kom iaf fram till vi är olika generationer och därav har vi olika tankar om detta.. Det är skoj med diskussioner som man vanligtvis kanske inte har..


Nu ska jag in på facebook en sväng, inga av er som har det?! Några av er vet jag men kanske att man kan hitta några fler vänner ;)..


Ha det fint!


Kram Sandra

Av Sandra - 8 november 2009 13:45

Hej kära vänner..


Idag är det en stor dag av saknad.. Jag saknar Pappa, önskar att jag fick fira många farsdag med honom, fick dock inte så många. Man får glädjas av de man fick.. Förutom saknaden av Pappa så är det i dag 1 år sedan Kjell dog och tillråga på allt så för ett år sedan så hade jag precis fått reda på att han gått bort.. Jag trodde först att det var ett dåligt skämt men efter en liten liten stund så insåg jag faktat att han inte mer var i livet. Hjärtinfarkt... Denna hemska och dessvärre vanlig dödsorsak.. Önskar att det kunde varit några tidigare varningar så att man kunnat förebygga det. Men inga som helst förvarningar utan bara trilla samman och försvinna. Hjärt och lungräddningen han fick var inte till någon större nytta mer än för de som var i hans omgivning vid detta tillfälle, för infarkten hade varit så stor att man inte ens hade kunnat rädda honom om han fått den inne på ett sjukhus.. Det är tragiskt hur någon så snabbt bara kan försvinna ur ens liv och lämna ett sådans hål av tomhet.. Det har varit ett turbulent år och jag minns ett par dagar efter händelsen att jag önskade att detta året skulle gå fort och det har faktiskt rullat på ganska så bra, man har haft mycket annat att ägna sina tankar åt.. Även om saknaden är stor, men det tror jag att den alltid kommer att vara.. Var på en utbildning för någon vecka sedan och utbildades än en gång i hjärt och lungräddning, jag tycker att det är riktigt bra att man får öva för något som kanske aldrig kommer att hända. Men om det skulle hända så är man förhoppningvis handlingskraftig nog att hjälpa till. Önskar dock att jag aldrig kommer att behöva utöva mina kunskaper, men om det skulle behövas så skule jag aldrig tveka. Det kan vara bra att veta olika kännetecken på hur hjärtinfarkten yttrar sig så här kommer symptom för hur det Yttrar sig för män:


Är stark och ihållande smärta i bröstkorgen. Smärtan kan variera mycket och stråla ut till en arm eller båda armarna, magen, ryggen, halsen, nacken eller käkarna. Smärtan är olika stark, men den är ihållande en längre period. Om den sitter i under minst femton minuter och kombineras med illamående, kallsvett, andnöd, yrsel eller svimning ökar sannolikheten för att det är en hjärtinfarkt. Man känner sig ofta mycket rädd och har ångest. (http://www.vardguiden.se/)

 

För kvinnor är lite mer diffusa symptom och det kan yttra sig genom:


Är värk i käkarna, tyngdkänsla eller tryck i bröstet, ont i magen, svårighet att andas eller andfåddhet, hjärtklappning, värk i skulderpartiet, yrsel och illamående, orkeslöshet eller stark trötthet, allmän sjukdomskänsla. Ibland har man haft kärlkramp dagarna eller veckorna före en hjärtinfarkt. Dessa symtom liknar dem för hjärtinfarkt, men är lindrigare och kommer i korta attacker, ofta vid eller efter fysisk ansträngning. Det typiska är att smärtan försvinner i vila. Det är en varningssignal som betyder att man genast ska ta sig till sjukhus.(http://www.vardguiden.se/)

 

Lycka till gott folk och jag hoppas att ni aldrig behöver utöva det heller ;). Men man vet aldrig och då kan det vara bra att vara förberedd..


Det blir ett lite längre inlägg i dag.. För jag tänkte berätta när jag badade Maddox härom dagen.. Mina tankar var i från början att bada honom till jul men eftersom att han nu trillade i en riktigt äcklig bäck som luktade därefter så  fanns det inga val ;). Nu är han fin och luktar gott igen..    

Mattes duktiga kille som nu nästan frivilligt går in i duschenm han är verkligen mattes älskling! 

   

  

Jag älskar att bli fönad..


 

Härliga tider..

    
  

Njuter varje sekund och somnar nästan när matte pysslar och masserar min päls..



 

Då var vi färdiga och det är tur att man stänger in sin på toaletten för som ni ser så blir allt föklätt med hår, väggar som toalett...


Efter en stund igen så blir det fint på nytt.. Phu... Nu är det bara den lösa pälsen som kommer att lossna under de närmsta två veckorna ;).. 


Idag har jag även rensat hans tänderna från tandsten så nu är min jycke verkligen i toppskick ;)..


Vi hade Aroma Tech AB på besök häromdagen och de visade sin damsugare och det var ju bra i dessa "tappa pälsen" tider ;). Damsugaren var riktigt bra och tog upp massor med hår och annat som vår andra lämnade.. Vi fick prova och den var faktistk riktigt lätt att använda.. Men priset var inte lika bra kan jag ju erkänna.. över 42 000.. Daaa för en damsugare?! Tack men nej tack.. Vet att det kanske inte är mycket på en längre tid men ändå, hade inga större känslor för att belata närmre 3 000kr i månaden i 12 månader eller närmre 1200kr i 36 månader.. Dessutom så var det så mycket grejer att det fyllt hela toaletten i storlek om vi köpt den.. 

Men det gjorde otroliga resultat, det kan jag inte säga annat.. Tack för visningen måste jag säg :). Här kommer lite bilder..

  

Maddox skulle givetvis vara med, såå nyfiken..


  

Kristoffer in action..



  

Se va det sög upp.. Kan inte säg annat än att mattan var riktigt fin efteråt..


  

Det som inte fastnade i filtret fastnade i vattnet. Inget kom ut i luften igen, som det tydligen gör vanligtvis.. Detta var rent vatten från början, ser nu riktigt snuskigt ut..

 

 

Tänk att vi hade det så smutsigt utan att veta om det, känns lite olustigt.. Men men.. Vi får nog ta och införskaffa oss en ny damsugare ;)..


Nu ska jag ut och gå en lång promenad men min 4-bente älskling..


Ha det så bra!

KRAMAR

Sandra

Av Sandra - 8 november 2009 13:14

Hej Gott Folk!


Har fått en award av Emelie som jag nu ska göra ;). Denna award innebär att jag ska berätta 10 saker om mig själv och sedan skicka denna award vidare till tre personer. Så nu ska vi se;



  

Jag bor i ett litet hus på 80 kvadrat men önskar att vi hade ett större hus på åtminstonde 130 kvadrat.

Jag älskar högtider och särskilt Julen, för det är en tid man får umgås med nära och kära.

Jag är utbildad lärare och har en tillsvidaretjänst i förskolan här i Kristianstad.

Jag har en tanke om utbilda mig vidare till specialpedagog efter att jag jobbat något år.

Jag är en otroligt sällskapssjuk person som älskar att ha folk i min omgivning hela tiden.

Älskar söndagsmiddagar med potatis, kött, sås, sallad, gelé och slytlökar.. 

Tycker att lättmjölk är otroligt gott och rödvin, dock inte i samma sammanhang ;).

Älskar att upptäcka nya saker, vara i naturen och resa.

Jag önskar att jag hade alla jag tycker om inom räckhåll av en radier av 2 mil..

Jag tror att jag/vi i framtiden kommer att ha två barn och två hundar..



Jag sänder nu denna Award vidare till Sara, Kajsa och Tisse.. Önskar er lycka till med detta!


Kram




Ovido - Quiz & Flashcards