Mina ord och mina tankar...

Direktlänk till inlägg 8 november 2009

En dag i temat Saknad..

Av Sandra - 8 november 2009 13:45

Hej kära vänner..


Idag är det en stor dag av saknad.. Jag saknar Pappa, önskar att jag fick fira många farsdag med honom, fick dock inte så många. Man får glädjas av de man fick.. Förutom saknaden av Pappa så är det i dag 1 år sedan Kjell dog och tillråga på allt så för ett år sedan så hade jag precis fått reda på att han gått bort.. Jag trodde först att det var ett dåligt skämt men efter en liten liten stund så insåg jag faktat att han inte mer var i livet. Hjärtinfarkt... Denna hemska och dessvärre vanlig dödsorsak.. Önskar att det kunde varit några tidigare varningar så att man kunnat förebygga det. Men inga som helst förvarningar utan bara trilla samman och försvinna. Hjärt och lungräddningen han fick var inte till någon större nytta mer än för de som var i hans omgivning vid detta tillfälle, för infarkten hade varit så stor att man inte ens hade kunnat rädda honom om han fått den inne på ett sjukhus.. Det är tragiskt hur någon så snabbt bara kan försvinna ur ens liv och lämna ett sådans hål av tomhet.. Det har varit ett turbulent år och jag minns ett par dagar efter händelsen att jag önskade att detta året skulle gå fort och det har faktiskt rullat på ganska så bra, man har haft mycket annat att ägna sina tankar åt.. Även om saknaden är stor, men det tror jag att den alltid kommer att vara.. Var på en utbildning för någon vecka sedan och utbildades än en gång i hjärt och lungräddning, jag tycker att det är riktigt bra att man får öva för något som kanske aldrig kommer att hända. Men om det skulle hända så är man förhoppningvis handlingskraftig nog att hjälpa till. Önskar dock att jag aldrig kommer att behöva utöva mina kunskaper, men om det skulle behövas så skule jag aldrig tveka. Det kan vara bra att veta olika kännetecken på hur hjärtinfarkten yttrar sig så här kommer symptom för hur det Yttrar sig för män:


Är stark och ihållande smärta i bröstkorgen. Smärtan kan variera mycket och stråla ut till en arm eller båda armarna, magen, ryggen, halsen, nacken eller käkarna. Smärtan är olika stark, men den är ihållande en längre period. Om den sitter i under minst femton minuter och kombineras med illamående, kallsvett, andnöd, yrsel eller svimning ökar sannolikheten för att det är en hjärtinfarkt. Man känner sig ofta mycket rädd och har ångest. (http://www.vardguiden.se/)

 

För kvinnor är lite mer diffusa symptom och det kan yttra sig genom:


Är värk i käkarna, tyngdkänsla eller tryck i bröstet, ont i magen, svårighet att andas eller andfåddhet, hjärtklappning, värk i skulderpartiet, yrsel och illamående, orkeslöshet eller stark trötthet, allmän sjukdomskänsla. Ibland har man haft kärlkramp dagarna eller veckorna före en hjärtinfarkt. Dessa symtom liknar dem för hjärtinfarkt, men är lindrigare och kommer i korta attacker, ofta vid eller efter fysisk ansträngning. Det typiska är att smärtan försvinner i vila. Det är en varningssignal som betyder att man genast ska ta sig till sjukhus.(http://www.vardguiden.se/)

 

Lycka till gott folk och jag hoppas att ni aldrig behöver utöva det heller ;). Men man vet aldrig och då kan det vara bra att vara förberedd..


Det blir ett lite längre inlägg i dag.. För jag tänkte berätta när jag badade Maddox härom dagen.. Mina tankar var i från början att bada honom till jul men eftersom att han nu trillade i en riktigt äcklig bäck som luktade därefter så  fanns det inga val ;). Nu är han fin och luktar gott igen..    

Mattes duktiga kille som nu nästan frivilligt går in i duschenm han är verkligen mattes älskling! 

   

  

Jag älskar att bli fönad..


 

Härliga tider..

    
  

Njuter varje sekund och somnar nästan när matte pysslar och masserar min päls..



 

Då var vi färdiga och det är tur att man stänger in sin på toaletten för som ni ser så blir allt föklätt med hår, väggar som toalett...


Efter en stund igen så blir det fint på nytt.. Phu... Nu är det bara den lösa pälsen som kommer att lossna under de närmsta två veckorna ;).. 


Idag har jag även rensat hans tänderna från tandsten så nu är min jycke verkligen i toppskick ;)..


Vi hade Aroma Tech AB på besök häromdagen och de visade sin damsugare och det var ju bra i dessa "tappa pälsen" tider ;). Damsugaren var riktigt bra och tog upp massor med hår och annat som vår andra lämnade.. Vi fick prova och den var faktistk riktigt lätt att använda.. Men priset var inte lika bra kan jag ju erkänna.. över 42 000.. Daaa för en damsugare?! Tack men nej tack.. Vet att det kanske inte är mycket på en längre tid men ändå, hade inga större känslor för att belata närmre 3 000kr i månaden i 12 månader eller närmre 1200kr i 36 månader.. Dessutom så var det så mycket grejer att det fyllt hela toaletten i storlek om vi köpt den.. 

Men det gjorde otroliga resultat, det kan jag inte säga annat.. Tack för visningen måste jag säg :). Här kommer lite bilder..

  

Maddox skulle givetvis vara med, såå nyfiken..


  

Kristoffer in action..



  

Se va det sög upp.. Kan inte säg annat än att mattan var riktigt fin efteråt..


  

Det som inte fastnade i filtret fastnade i vattnet. Inget kom ut i luften igen, som det tydligen gör vanligtvis.. Detta var rent vatten från början, ser nu riktigt snuskigt ut..

 

 

Tänk att vi hade det så smutsigt utan att veta om det, känns lite olustigt.. Men men.. Vi får nog ta och införskaffa oss en ny damsugare ;)..


Nu ska jag ut och gå en lång promenad men min 4-bente älskling..


Ha det så bra!

KRAMAR

Sandra

 
 
Ingen bild

Kristina

8 november 2009 16:56

Tänler på dej gumman en dag som denna! Det är så orättvist att ni har drabbats så hårt!! Ibland undrar man vad meningen med livet igentligen är om alla man älskar bara ska ryckas bort ifrån en. Du är stark Sandra o du har blivit ännu starkare efter de kriser du gått igenom. Du lever oftast livet som om var dag var den sista, alltid redo att ge dig ut på nya äventyr. Ibland blir ja helt trött när du berättar allt du ska göra eller har gjort, ler ;) men det är härligt att se hur du tar vara på livet o njuter. Önskar ibland att jag hade lite av din energi vännen.
Många kramar från
Kristina

 
malina

malina

9 november 2009 09:55

HEJ!!

Ja jag har också en liten blogg minsann :) lite dåligt uppdaterad emellanåt bara!!! kan vi inte mysa till det ngn helg snarast med en grannfrukost!?! kan inte bli mkt mysigare i dessa tider :) kramar

http://alltingirosa.blogg.se

 
Emelie

Emelie

9 november 2009 22:46

Nog vore en sån där dammsugare bra å ha...vi har också haft demo på en sån men vi köpte inte heller...fast ja ville...
Kram på er!

http://finarossinas.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kajsa.

10 november 2009 18:05

Hej vännen! Tänker på dig. Jag kan förstå din sorg och saknad, den kommer alltid att finnas där men den blir lättare att bära med åren. Jag tog till mig Awarden men kunde inte skicka vidare för jag "känner" inte så många bloggare. =) Sköt om dig. Hoppas vi ses snart. Kram Kajsa.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sandra - 26 januari 2010 13:48

Hej! Vi ska flytta till ett nytt hus vilket ska bli riktigt skoj, till ett större hus i en annan del av stan. Ser verkligen fram emot detta, så nu gäller det att ha detta lilla hus i ordning för alla visningar som kommer att ske inom den närmsta...

Av Sandra - 17 januari 2010 10:41

Hej! Idag kommer förhoppningsvis en stor förändring att ske, kan dock inte avslöja det ännu men snart så.. Om en vecka eller så.. Nu ska alla saker bara på plats ;).. Håll tummarna för att det gå som jag tänkt.. Spännande saker kommer även att h...

Av Sandra - 12 januari 2010 18:07

Hejsan hej! Helgen som gick var vi i Småland och hälsade på våra kära familjer! Eftersom att vi ändå inte hade något vatten i kranen så passade denna helgen bättre än någonsin.. Men som tur väl var så var vattnet fixat tills vi kom hem. Tänkte s...

Av Sandra - 8 januari 2010 15:20

Hejsan hej!   Jag är såå otroligt lycklig! Man kan nästan tro att jag dragit storvinsten på ett lotteri och till en viss del så har jag nog det ;). Vi var med Maddox till veterinären idag för att han ätit så dåligt i över tre veckor så man var ju...

Av Sandra - 5 januari 2010 14:05

God fortsättning på det nya året gott folk!   Vilken härlig vinter det har varit och är dessutom denna vintern.. Så mycket snö och så kallt minns jag inte när det var sist, helt ljuvligt!! Maddox han njuter med fulla mått, så fort det är snö ute ...

Ovido - Quiz & Flashcards