Mina ord och mina tankar...

Alla inlägg under februari 2009

Av Sandra - 25 februari 2009 19:06

Hejsan hej!


Jag är ju tvungen att berätta för er om resultatet av vakuumpåsarna. Det gick faktiskt riktigt bra. Men att man skulle få ner 10 jackor i påsen som det stod på dess kartong var väl ändå att ta i. Nu "pressade" jag ner, så att jag nästan var rädd att plasten skulle spricka, två skiddresser(jacka och byxor), två dunjackor och en annan skidjacka, så 5 jackor och två par byxor. Här nere kommer resultatet i bilder. Vad tycker ni? Blev det någon förminskning på hur mycket plats det tog.. Jag blev nöjd med resultatet :)..  

Här har vi vakuumpåsen där alla jackor och byxor ska få plats i..


Här har vi jackorna (byxorna syns inte för de hänger på galgen i jackorna) som jag tänkte få plats med :), vilka ser ut att behöva bra mycket mer plats än denna påse..


Kläderna väl inpressade i påsen..


Färdigt :).. Jag kunde suga ur mer luft men man fick inte göra FÖR mycket när man hade dunjackor i, så hoppas att jag inte gjorde för mycket ;)..


 Så nu blev det bra mycket mer plats där kläderna hänger..


För en liten stund sedan beställde jag även biljetter till Män som hatar kvinnor. Jag har läst alla Steig Larssons böcker och tycker att de är riktigt bra så det ska bli väldigt spännande och se filmen! Ser fram emot detta..


Ha det så bra!

Kramar

Av Sandra - 25 februari 2009 17:47

Hej Hopp!


Idag har jag varit och sett på en konsert med några av våra barn på jobbet. Det var en rikitgt skojig konstert för barnen om djungeln och all dessa djur. De fick dansa, sjunga och ha roligt tills det var dags att gå hem igen :). Så under hela förmiddagen har jag inte kännt något under min högra skuldra så det kändes toppen, fast när vi väl var tillbaka och alla vardagliga sysslor satte i gång så kommer även det onda också igång. Hoppas bara att det slutar snart för det börjar bli tradigt att inte kunna göra allt som man vill, det sätter dessutom ner humöret en sväng. Blir det inte bra snart så får jag väl ta ett besök hos farbro doktorn igen.. Fick massage av en jobbakompis igår men det blev ingen förbättring, vi tänkte att det kansek avr något som man kunde massera bort men icke, det gör inte ont någonstanns när man trycker utan inuti om man säger så.. Ja ja vem vet vad för infektion eller liknande det kan vara.. Strunt samma. I går var jag och hämtade ut mina vakumpåsar som jag beställt, efter att jag blivit inspirerad av Anneli(Maxemilian och Olga) ;), så idag tänkte jag att jag skulle ta och testa dessa, undra hur mycket som kan få plats i dem och hur stora de blir efter att all luft är borta.. Det ska bli spännande kommer tillbaka med resultat senare.. 


Nej nu ska jag gå ner och dona lite men jag kanske kommer tillbaka senare..


Vi ses!

Ha det så bra!

Kram     

Av Sandra - 22 februari 2009 12:03


Hej å hå!


idag ringer min älskling från jobbet och har en troligtivs en bra tanke om varför jag har ont i huvudet så mycket.. Troligvis så kan det bero på Gasolkaminen.. För sedan denna värmekälla kom in i huset så har jag blivit sjuk fått mer ont i huvudet så det kan kanske bero på den.. Så idag åker den ut och in kommer ytterligare två element.. Inte för att det är av de billigaste laget med tanke på att de går på el. Men vad katten ska man göra.. Huset i sig hade ioch för sig behövt en annan värmekälla med tanke på att det för tillfället är el och att det blir ganska dyrt i längden.. Så jag kanske får rekomendera vår hyresvärde det idag när han kommer. För idag så ska det bytas fläkt inne på toaletten eftersom att den varit sönder ett bra tag nu och sedan ska det bytas duschkabin. Vi ska sätta in två nya element samt även kolla elen i ett eluttag för det fungerar inte..  Så idag har vi lite att göra eller vi och vi vår hyresvärd har men jag ska försöka hjälpa till i den mån som går. Våra hyresvärdar är så trevliga så även om det är endel problem med huset emellanåt och man kan bli ganska så trött på det så väger de trevliga hyresvärdarna upp det för de ställer alltid upp och är väldigt bra! Så det är dagens projekt, kanske att jag ska ta och baka en kaka jag känner mig nämnligen lite sugen på en nybakt kaka av något slag så vi får väl se vad det blir..


I går var jag hos min gamla arbetskollega Malin i Åhus, vi var i skogen med hennes barn och åkte lite pulka sedan gick vi en runda vid stranden. Det var en rikitgt härlig dag! Maddox var givetvis med, han älskar ju både barn och allt som rör sig som i detta fall pulkor :).. Här kommer lite bilder ;).

Maddox i full fart hoppande jämte Tuva som drar upp sin pulka för att åka..  Maddox tycker att pulkan är väldigt konstig och rolig på samma gång så han skäller på den...


Malin och Svante gör sig redo att åka och Maddox vaktar bredvid så han kan springa med ner för backen..



 Jihaaa... Det var inte bara barnen som åkte utan Malin prövade också..

 

Även jag prövade och vilket ös det var... Jihaaaaaa.. Se upp i backen eller 10 hål i nacken....


Tuva och Svante kom på att det även gick bra att åka direkt på byxorna och magen.. Maddox tyckte att det var konsitigt att man kunde åka på så många olika sätt, han sprang gladeligen med i backen upp och ner..


I morse när jag Kristoffer skulle till jobbet så hade det snöat ca 10 cm så det var lite svårt att cykla.. Så det var bara för mig att pälsa på mig och vara den underbara sambon som alltid ställer upp. Vilket jag gladeligen gjorde för min prins. Då fick jag samtidigt se vilka fina istappar som vi fått utanför våra fönster..


Det får avsluta dagens blogg!


Ha det så bra!

Kramar

Av Sandra - 21 februari 2009 21:41

Tänker bara skriva ett snabt inlägg det blir mer i morgon..


Måste bara ägna min älskade pappa en tanke på hans dag då han egentligen skulle ha blivit 57 år. Grattis min älskade ängel!



Puss och Kram

Sandra

Av Sandra - 20 februari 2009 17:42


Hejsan!


Nyss ringde ett par kompisar som skulle haft gäster hemma hos sig fast de hade visst ringt i sista sekund ringt och sagt att de var sjuka. Så nu stod de med massor med mat och undrade om vi var hungriga :). Bjudna med armbågen så bjöd vi hit dem eftersom att K börjar jobba tidigt och jag har varit hemma hela veckan så känner jag att det bästa att ta det lungt.. Hoppas att det blir så och att Maddox inte blir helt till sig på deras lilla tös som tydligen är i efterlöpet.. Jag messade dem nu och kollade om de möjligvis hade kunnat hitta någon som kunde ha henne en stund så löplukten slipper sätta sig i hela huset.. Stackarn blir så dålig av det..  Nu kanske det inte blir av något alls.. Jaja vi får väl se..


Här kommer lite bilder hemmifrån oss..: 


vårt vardagsrum..

 vårt lilla kök..



Jag försökte sätt in denna bilden två gånger men den kom på sne båda gångerna.. Hmm. Här är i allafall vår hall..



Vårt sovrum innan jag hade tagit ner julpyntet.. Ser ungefär likadant ut fast utan ljusslingan :)..


Vårt extrarum blev det inget foto på denna gång för det är inte klart ännu. men så småningom kanske det kommer en bild där ifrån oxå ;)..


Här kommer även några bilder från dagen lilla promenad i snön..

Maddox utanför vårt. Han har inga som helst problem att lägga sig i den härliga snön... Det är rikitgt skönt.. 


The snowman?! Nej då det är bara min lilla prins som älskar snö ;).. 



Maddox i full fart..



Undrar omdet blir några gäster eller inte i kväll vi får väl ta och ringa dem igen och kolla..


Ha det så bra!


Kramar

Av Sandra - 18 februari 2009 17:58

Här kommer Sälen i bilder..


Så här vackra var alla träd... Snö är så otroligt vackert!


 Tim har bestämt sig för att bli frisör, här klipper han Kristoffers hår i öronen :).


 Kristoffer och Mathilda på toppen i hundfjället.


 

 Timpan själv som lärde sig att åka skidor under dessa dagarna, han var även med i skidskolan. Så duktig så!


 

 Här har vi han som har sågat till alla föremål i Trollskogen. Kom genast att tänka på Emelies, uppfödaren, man Stefan som oxå är väldigt duktig med sin såg! Han tog även kort på Mathilda och Tim i en av sakerna som han sågat så nu posar de lite fint inne på hans hemsida www.swedetroll.se .


 

 En fika i värmestugan, alltid lika gott och alla är alltid lika hungriga efter att ha slitit i backarna :).


 

 Jag och Älsklingen i liften på väg upp till toppen..


 

 ..där Malin och Robban väntade. De hann till och med ta sig en liten vila ;).


 

 Jag och älsklingen med fjällen i bakgrunden..


 

 Systrar med sambos på väg upp i E8:an..


 

 Mamma, Tim, Krisoffer och Robban på väg upp i E8:an. Även Tim åkte från toppen men dock med sele. Det gick rikitgt bra att åka med bakom honom. Han var duktigt som bara den.


 Sjuklingarna fick ta det lugnt och titta på.. Malin skadade åter igen sitt knä när hon fick akutbromsa för ett litet barn som stack ut framför hennes bräda.. En annan var helt slut..


 

 Kristoffer och Robban på toppen..


 

Mathilda och Tim lika söta som vanligt.


Ha en fortsatt härlig kväll!

Kramar

Sandra


Av Sandra - 18 februari 2009 10:43

God morgon min kära bloggläsare :).


Då har man precis vaknat och känner hur huvudvärken trycker inne i huvudet så nu inväntar jag bara på att min kompis Ipren ska göra lite inverkan så att man sedan kan göra något nyttigt som att kanske äte lite frukost eller varför inte se på en film.. Känner mig även lite illamående och hade jag inte vetat bättre så skulle man kunna tro att jag var gravid men mirakelhostmedicinen och penicillinet framkallar illamående känslor. Så tro mig jag är INTE gravid :).


Hostmedicinen har även lite andra biverkningar se här:


Vanliga (förekommer hos fler än 1 av 100 patienter): Förstoppning, illamående och kräkningar, kramper i gallvägarna. Mindre vanliga (förekommer hos fler än 1 av 1000 patienter): Omtöckning och humörsvängningar, speciellt vid höga doser. Följande biverkningar har rapporterats vid behandling med Cocillana-Etyfin: Hudutslag, nässelutslag, angioödem* (svullnad av ansikte och slemhinnor i mun och svalg), överkänslighetsreaktion, svårighet att kissa, hallucinationer, förhöjda levervärden, trötthet och dåsighet.

Även penicillinet kan man få lite biverkningar av:


Vanliga (fler än 1 person av 100 drabbas): Magbesvär, främst illamående eller lös avföring samt hudutslag.  Mindre vanliga: Överkänslighetsreaktion med feber och/eller ledvärk. Nässelutslag, blodbildsförändring (eosinofili).  Sällsynta (färre än 1 person av 1000 drabbas): Kraftig allergisk reaktion (anafylaktisk reaktion). Vid långvarig eller svår diarré bör du kontakta läkare. Klåda i underlivet kan orsakas av svampöverväxt.

Frågan är bara var jag får huvudvärken av eller om den kom som ett brev på posten i all blandning :).. Ja vad vet jag. Sitter och funderar på när jag ska gå tillbaka till jobbet.. Det är minsann inte lätt att veta när man känner sig helt frisk. Men ska man vara som vanligt så är jag inte där ännu... Hoppas att jag känner mig bättre i morgon så kanske jag kan gå på fredag...


Nu ska jag in och läsa lite på era sidor se om det hänt något roligt..

Men jag kommer tillbaka i eftermiddag och sätter in bilderna från Sälen :).

Kram

Sandra

Av Sandra - 17 februari 2009 17:33

Hejsan hej!


Nu var det ett litet tag sedan jag uppdaterade hemsidan så här kommer ett ihop plock av vad som hänt..


Förra måndagen fick jag reda på att jag fått en fast, 100%, tjänst en bit här i från så äntligen vet jag vad jag har att göra framöver utan att behöva oroa mig för att jag snart måste leta efter annat :). Det känns rikitgt härligt. Nu har jag även varit och träffat mina bliviande arbetskollegor och de är väldigt trevliga så detta ska bli rikitgt skoj. Även om det känns tråkigt att lämna Månsagården där jag trivs väldigt bra. Men eftersom att jag vet att det inte kommer att finnas något mer för mig där efter i juni så måste jag faktiskt tänka lite på mig själv och ta denna tjänst som jag faktiskt blev erbjuden. Så där kommer jag att börja jobba den 1 april så nu har jag ett litet tag på att slutföra det jag påbörjat och hinna säga hejdå till alla barn och föräldrar.


I söndags så kom vi även hem från ett par dagar i Sälen. Vi hade ett helt underbart väder uppe i fjällen och det var så härligt. Synd bara att jag lyckades bli sjuk än en gång :(. Vi kom upp i onsdags och allt var som vanligt och på torsdagen så var vi ute och åkte skidor hela dagen. Det var helt underbart, hade ju sett fram emot detta så länge och seda var verkligen super härligt. Hostan hade hållt i sig sedan jag hade influensan men annars så kände jag mig pigg och kry som en nötkärna. Men på torsdags kvällen så tinade jag aldrig rikitgt upp utan gick och frös hela tiden och när jag låg i soffan så kände jag även att det började göra ont i min vänstra lunga.. Efter att jag tagit en lång och varm dusch men en varm bastustund så slutade jag äntligen frysa men jag kände mig otroligt trött  och hostan blev nästan värrre.. Så vid kl 19 låg jag i sängen och kände mig allmänt sjuk med hög feber, framåt kvällen gjorde det mer och mer ont i ljungan så jag var nästan säker på att jag nu skulle få lunginflammation.. Så jag proppade mig full med ibumetin och vatten och försökte sova.. under natten så vaknade jag väldigt många gånger för att det gjorde så ont i lungan.. Så dagen efter åkte vi ner till vårdcentralen i Sälen. Läkaren konstaterade att det inte var någon lunginflammation utan att det hade blivit en blödning i lungan pga. att jag hostat så mycket och länge. Däremot hade jag en rejäl infektion i luftrören (min sänka låg på 115 och skulle egentligen ligga på 8). Så jag fick en stark hostmedicin med morfin utskrivet och pencelin mot infektionen. Sedan hade jag egna ipren och ibumetin som jag samtidigt skulle ta mot febern och huvudvärken.. Så redan dagen efter hade det onda i lungan släppt och jag kände mig lite bättre men jag kände mig fortfarande trött hängig, dåsig och allmänt borta. Och där är jag fortfarande, sover mest hela dagarna. Till råga på allt så när vi lämnade av barnen i söndags så var min bror dålig och hade spytt och eftersom att jag redan var så nedsatt så tänkte jag att jag säkert få det oxå och som ett brev på posten så spydde jag tidigare idag. Har dock inte gjort det sedan dess och hoppas på att det inte bli något mer heller.. Kanske är det alla mediciner som påverkade mitt illamående.. Ja vi får väl se vad som händer förhoppningsvis så blir jag frisk inom en snar framtid. Men troligvis så får jag kanske stanna hemma hela vecka så att jag vila ut detta för det är verkligen inget roligt. Jag tycker att det är jättetråkigt att ligga hemma och vara sjuk, även om jag sover mest hela tiden.. Men det är väl vad min kropp behöver just nu så då får jag väl lyssna på den :).


Ännu en sak som hände när vi kom hem var att vi möttes av att vi inte hade något vatten i kranarna.. Jag blev så trött... Messade iväg ett mess till våra hyresvärdar. Men de hade vatten så vi fick palla oss bort dit och hämta vatten. Troligvis så hade det frusit för att vi inte använt vattnet på ett par dagar. Men efter många om och men så fungerar det nu igen utan att de behövde gräva upp hela gräsmattan, det visade sig att det frusit under vårt hus så nu är allt bra igen och vattnet rinner som aldrig förr ;).


Nej nu mina vänner så ska jag gå och lägga mig igen.. Men vi höres snart igen!


Ha det så bra!


Kramar


Ps. Bilder från Sälen kommer snart :).Ds

Ovido - Quiz & Flashcards